Forbrugere forvirres af "naturlig" og "økologisk" kosmetik
Mange forbrugere forbinder naturlig og økologisk kosmetik med sundhed – men det er ikke altid korrekt.
Miljøstyrelsen har spurgt 30 producenter og forhandlere, og hovedparten svarer, at forbrugerne ikke ved, hvad naturlige eller økologiske ingredienser betyder for et produkt.
Det fortæller Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.
- Kosmetikbranchen som helhed tilkendegav, at den ikke mener, at forbrugerne har en forståelse af, hvad økologiske og naturlige anprisninger og mærkningsordninger betyder, men at forbrugerne forbinder økologiske og naturlige kosmetiske produkter med sundere og ’renere’ produkter, lyder det i Miljøstyrelsens kortlægning.
Fire ud af fem kosmetikproducenter har økologiske og naturlige produkter i deres sortiment, og det er ganske enkelt fordi, at forbrugerne efterspørger det.
Miljøstyrelsens kortlæg viser ikke, hvorvidt kosmetik, der markedsføres som økologisk eller naturlig, er mere sundt eller rent i forhold til anden kosmetisk.
Dog viser kortlægningen, at økologisk og naturlig kosmetik indeholder parfumestoffer og allergifremkaldende stoffer – eksempelvis indeholdt 164 af de 372 undersøgte produkter parfumestoffer.
Kortlægningen viste et overordnet billede af, at der er en stor andel kosmetiske produkter på det danske marked, som er anprist som værende økologiske eller naturlige, men som ikke bærer en mærkningsordning.
Kortlægningen viste desuden, at cremer og lotions er blandt de hyppigst forekommende økologiske eller naturlige produkttyper, efterfulgt af renseprodukter, shampoo, balsam og olier, imens fx produkter som parfume og barberskum sjældent markedsføres som økologiske og naturlige.